Monday, 5 October 2015

AIDIJUMA – Satu Fenomena

ENTRI 26

TEKS: MUNIRAH YUSOFF
FOTO: MUNIRAH YUSOFF


Saya menulis mengenai fenomena AIDIJUMA ini bukanlah atas dasar fanatik, apatah lagi untuk membenci. Tetapi saya menulis sebagai seorang pelanggan dan juga seorang yang menjual tudung AIDIJUMA secara sambilan.

             Sebagai seorang pelanggan, saya melihat setiap harga yang ditawarkan ada yang munasabah, ada yang dirasakan sebagai keuntungan yang melampaui. Setiap tudung yang sudah diguna pakai dan telah ‘berpindah milik’ beberapa kali, harganya bukanlah semakin menurun, malah boleh mencecah sehingga RM400. Kerana ingin sangat memiliki, ada pelanggan yang sanggup membeli.
         
        Sebagai seorang penjual pula, ada sebab harga meningkat naik. Hanya sekali sahaja saya menjual dengan harga RM 70, iaitu GOLB LABEL (GL) ENGLISH ROSES. Selain daripada itu, tidak pernah saya menjual melebihi RM 60. Antara sebab mengapa tudung AIDIJUMA mahal, melalui pemerhatian saya:
  • Hot design - Design yang cantik dan selalu dicari.
  • Setiap kali ­design baru keluar, orang akan mula beratur malam sebelumnya. Siap ada khemah sekali.
  • Had pembelian setiap design adalah 2 bagi setiap pembeli. Jadi bagi yang mahu membeli lebih, terpaksa membawa ahli keluarga atau rakan-rakan yang sanggup untuk beratur.
  • Bukan pemilik asal tudung. Setiap kali bertukar milik, harga tudung akan dijual lebih tinggi daripada semasa harga dibeli.
  • Permintaan – Biarpun tudung itu bukanlah kategori hot design bagi sesetengah orang, tapi kerana adanya permintaan daripada pelanggan

         Tidak kiralah berapa pun harga yang ditawarkan, pelanggan harus memahami jerit perih penjual yang berusaha memebuhi permintaan. Biarpun anda harus berkira-kira, jika ada penjual yang tidak mahu menurunkan harga, carilah penjual yang lain. Tidak perlu memperbesarkan hal yang kecil. ‘Pelanggan sentiasa betul’ bukanlah sebab anda untuk memaksa penjual memenuhi kehendak budget anda. Anda sendiri harus mengambil kira budget anda, dan semestinya ada peluang lain yang akan muncul.

          Penjual pula, seharusnya tidak perlu mengungkit kesusahan yang dialami ketika mendapatkan tudung demi memenuhi permintaan. Kadang-kala, saya perhatikan penjual sering mengatakan ‘Kami pernat lelah beratur lama-lama, tinggalkan anak-anak dirumah semasa hujung minggu atau membawa anak kecil kerana tiada yang menjaga.’ Malah ada yang sanggup mengatakan ‘Kalau tidak mahu membayar lebih, pergilah beratur sendiri, baru rasa susahnya kami mencari rezeki.’
                
         Bagi saya, ini bukanlah etika yang bagus dalam berbisnes. Memang perlu untuk berjiwa kental dan tegas, tetapi bukan bertindak seolah-olah memperkecilkan pelanggan. Zaman sekarang adalah zaman viralscreenshot and upload. Silap sedikit, pasti muncul di media sosial. Jadi berhati-hatilah dalam setiap perilaku kita.


Nota kecil: Sedang membaca buku Manage Your Online Reputation – Don’t let angry clients, jealous lovers or ruthless competitors ruin your image oleh Tony Wilson

No comments:

Post a Comment