Saturday, 24 October 2015

Asas Penulisan

ENTRI 61

TEKS: MUNIRAH YUSOFF
FOTO: MUNIRAH YUSOFF


Menulis setiap hari walaupun sedikit dan ringkas, ia boleh menjadi satu terapi. Terapi untuk kita berfikir mencari idea serta melatih penulisan menjadi lebih teratur dan santai.

    Untuk mendapatkan pembaca yang menyukai penulisan kita, ia tidak muncul dalam masa sehari. Tetapi konsisten kita untuk menyampaikan informasi yang berguna, menjadikan pembaca semakin seronok untuk membaca.

    Saya ringkaskan bagaimana asas penulisan kita mampu menarik minat pembaca untuk mengunjungi blog, website atau media sosial kita.

1. Menulis dengan santai.
Walaupun tidak menggunakan Bahasa Melayu penuh dan tidak terlalu akademik, tulis dengan santai dan menggunakan bahasa yang betul.

2. Tidak syok sendiri.
Bahasa yang tunggang langgang akan memening pembaca. Awasi pengguna tanda bacaan sepeti titik, koma dan tanda seru. Gunakan di tempat yang betul.

3. Berinformasi dan menyelesaikan masalah
Sama ada menggunakan media sosial (Facebook, Twitter atau Youtube) dan blog serta website, pembaca mahukan sesuatu yang boleh memberi manfaat kepada mereka.

Ringkas tetapi padat adalah fokus utama yang pembaca mahukan. Tidak perlu panjang berjela, asalkan maklumat sampai. Seperti mana kita membuat karangan semasa di Sekolah dahulu, asah kemahiran setiap hari.

Sediakan satu buku untuk menulis catatan harian. Tulis dalam bentuk point, barulah mudah untuk kita kembangkan penulisan.

No comments:

Post a Comment