Friday, 27 October 2017

Pulihkan Alas Bantal

Entri 123

Teks & Foto : Munirah Yusoff

Misi biasakan diri dengan mesin untuk jahitan kia yang lurus. Walaupun berbeza guna mesin industri dan portable ni, kurang-kurang hilang kekok.


No automatic alt text available.


Yang ini saya ganti alas bantal putih yang dah lama dengan yang bercorak. Biasalah bantal lama, alas putih dah tak cantik. Hihi. Kekabu pun dah mengecut dan mengecil.

Masa ukur tu, ikut ukuran asal alas putih, tapi bila dah siap jahit, dari sebesar bantal kepala, dah jadi bantal sofa pula sebab kekabu tak padat. Malas nak kecilkan semula, saya biar macam tu je. 

Tak kisah sangat sebab jadi bantal peluk. 

💮💮💮💮💮💮💮💮💮💮💮💮💮💮💮
Kos :
1. Kain Cotton Nagoya RM 2.90/meter

Saya beli 1.5 meter. Dapat buat dua bantal. 
Lebihan kain, dapatlah buat kotak pensil.

2. Benang Dolphin RM 0.80

💮💮💮💮💮💮💮💮💮💮💮💮💮💮💮

******************************************************

Update 30.10.2019

Disebabkan tak berapa nak puas hati lagi pasal alas bantal yang pertama, ini kali kedua cuba buat alas bantal. Bantal yang saya nak guna ni masih tebal lagi, cuma kena ganti alas putih je. 

No automatic alt text available.

Alhamdulillah menjadi, Tak terlalu ketat, tak terlalu longgar. Sedang-sedang muat boleh masuk sarung bantal.

Puas hati juga sebab tak payah beli bantal baru.
Alang-alang mak ada mesin jahit portable, boleh nak mahirkan lagi jahitan lurus. 🙈

P/S : Sarung bantal? Dalam proses. 


#OrangBaruMenjahit

No comments:

Post a Comment